مهندس کاوه فرهادی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

 

ولادت عشق

مگر نه با ولادت تو، عشق متولد شد، رشادت رشد کرد، شهامت رنگ گرفت، ایثار معنا؛ شهادت، قداست؛ و خون، آبرو گرفت؟مگر نه با ولادت تو، زلال ترین تقوا از چشمه سار وجود جوشید؟ مگر نه با ولادت تو "موج"، موجودیت یافت؟مگر نه این که " نسیم" با تولد تو متولد شد و مگر نه " صاعقه" اولین نگاه تو در گهواره بود و مگر نه "عشق" در کلاس تو، درس می خواند و مگر نه " ایثار" به تو مقروض شد و مگر نه " آفرینش" از روح تو جان گرفت؟پس چرا ما خبر " ولادت"  تو را هم که می شنویم، بغض گلویمان را می فشرد؟

کربلای تو

ببین!

 چه خونی دارد 

                از  سمت فرات تشنه ی گیسوان تو فواره می زند!

دارد شبیه  کربلای تو می شود تاریخ!

و

 هزار سال  دیگر

 شاید

 به عرفان تو می رسد انسان!   

ببین!

 مفهوم خون تازه ی تو

                       دارد

                         تازه می کند

                          معجزه ی  تجلی  "مسیح" را !

کاش می شد!

      کاش!

           روزی

               فقط  به شعبده ی عشق تمام تو

                                                    تمام می شدیم!

کاوه فرهادی

شب عاشورای -1389

حلول ماه شعبان و اعیاد شعبانیه 3 شعبان :ولادت عشق، 4 شعبان حمایت عشق، 5 شعبان تداوم عشق و 15 شعبان :تجلی عشق بر عشاق عشق الهی مبارکباد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۰۳
مدیریت سایت

روز مبعث، روز برانگیختن خردهایی است که در تابوت خُرافه گرایی، هوس پرستی و جهل پیشگی دفن شده بود. روز مبعث روز تولّد عاطفه هاست؛ عاطفه هایی که در رقص شمشیرها زخمی می شد و در جنگل نیزه ها جان می باخت. آن روزها، دخترکان معصوم، به جای آغوش گرم مادر، در دامان سرد خاک می خفتند. جوانان بلندقامت، در جنگ جهالت ها، جان به بارش تیرها می دادند و زنان بی پناه، در بند اسارت می زیستند. آه که چه خارهایی به پای بشریّت می خلید و چه زخم هایی دل عاطفه ها را می خَست.

روز مبعث، روز مرگ قساوت ها و شرارت ها بود؛ روز مرگ کرامت هایی که به پای بت ها قربانی می شد؛ روز مرگ جهل و شرک و پرستش های ناروا بود.

روز مبعث، روز میلاد ارزش هاست؛ ارزش هایی که زنده به گور می شد و اصالت هایی که در بستر احتضار رو به خاموشی می رفت. در آن روز، بذر عشق و مهرورزیدن و مهربان زیستن در دشت تفتیده دل ها پاشیده شد و هزاران هزار گل عاطفه از آن رویید. لبخند بر لب ها نشست دست گرم نوازش بر سر یتیمان کشیده شد. شمشیرهای خشونت زنگار گرفت و سفره محبت آغوش گشود. نوع دوستی بنیاد یافت و کینه توزی جان باخت. از چشمه چشم ها مهر جوشید و در دریای سینه ها عشق خروشید. زندگی زیبا و بودنْ تماشایی شد. روز مبعث، روز بارش برکت، روز سرافرازی انسان، روز برآمدن آوازهای سپید و روز بوسه زدن بر چهره خورشید، بر همه جهانیان مبارک باد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۵۸
مدیریت سایت

معلمی عشق است نگاه کن ! دستهای مردی را می گویم که اجازه می خواهند سر رشته ی افکارشان را میان تخته سیاه روزگار باگچ سفیدروح تو درآمیزند. نگاه کن! پیوند دست تورامی گویم که نهال سبز روزگارشان شده است. معلمی شغل نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. (شهید رجایی)


 


یادبود شهادت استاد شهید مرتضی مطهری

امروز مصادف است با سال روز شهادت استوانه دین و دانش، استاد مرتضی مطهری رحمه الله ؛ او که پاره تن امام بود و حاصل عمرش محسوب می شد؛ او که مدافع دین و شریعت بود و کمر همت بسته بود تا کیان اسلام ناب را صیانت کند؛ او که با تکیه بر توانایی های علمی، عقیدتی و فلسفی خود از هرگونه شبهه و سؤال در حوزه دین استقبال می کرد و این امر را موجب پویایی و انتشار هرچه بیشتر اسلام می دانست. با شمشیر قلم و بیان و با منطق و استدلال، با التقاط و انحرافات شجاعانه مبارزه کرد و پندارهای غلط منحرفان را باطل ساخت و تلاش های دین ستیزان و معاندان اسلام را به یأس مبدل ساخت و با تقدیم جان، راهش را تداوم بخشید و با خون سرخش پای صفحات مبارزاتش را امضا کرد. او معلمی بود آشنا به علوم اهل بیت علیه السلام که در لحظه لحظه عمر شریفش، معارف ناب محمدی صلی الله علیه و آله وسلم از قلم و بیان او تراوش می کرد و منتشر می شد. از این رو مورد غضب شب پرستان قرار گرفت و در آتش کینه دشمنان عقیده و ایمان سوخت و تشنگان فضایلش را در فراق خود سوزاند. یادش برای همیشه جاودان و پر رهرو باد.

پیام امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری

«شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری - قدس سره - ... که در اسلام ‏شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود ... در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی‏قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بی ‏استثنا آموزنده و روان‏بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت، نشات می‏گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست. ...»

و در آخر ....

ای نازنین مهربان معلمم، با مهربان معلمم در شادی و شعف زندگی میکنم...و او عشق را در من پرورش میدهد.معلم مهربانم تو به من آموختی که شادی و عشق به رشد یکدیگر کمک میکنند و با نفسهای گرم مهربانت در سر کلاس به من گفتی که هر چه عاشق تر باشم شادتر خواهم بود؛ روز معلّم بر تمامی ادامه دهندگان راه اولیا و انبیای الهی مبارک و خجسته باد.

 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۰:۵۴
مدیریت سایت

قدرشناسی از استاد مرتضی فرهادی

علی محمد مودب شاعر و مدیر فرهنگی

 

ده‌ها کتاب و جزوه و مقاله نوشته شده است که موضوع اصلی آن‌ها چیزی شبیه این است: «ما چگونه ما شدیم؟» کتاب‌ها و جزوه‌ها و سخنرانی‌هایی که به این می‌پردازند که علت عقب‌ماندگی ما چیست؟ به هر حال مشکلات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را نمی‌شود انکار کرد و علت‌یابی برای آن‌ها هم کار کمی نیست؛ ولی این علت‌یابی باید باحوصله و بادقت انجام شود وگرنه عمده این نوع بحث‌ها خودشان عواملی خواهند شد برای تخریب روحیه جوانان و مردم ما که متاسفانه این طور هم هست و عمده این بحث‌ها بحث علمی نیست و نق‌و‌وراجی است. کسانی به نام جامعه‌شناس و مردم‌شناس و دانشمند در حوزه‌های مختلف با حمایت رسانه‌ها مطرح هستند و آسیب‌شناسی می‌کنند و راه چاره نشان می‌دهند و حرف می‌زنند و متاسفانه حرف مفت هم می‌زنند؛ ولی حرف‌هایشان برای ما مفت تمام نمی‌شود. مخصوصا حرف‌های کسانی که به هر دلیل ضریب نفوذ کلامشان در جامعه زیاد است یا منشا اثر هستند. به‌عنوان مثال کسی که همین الان در عالی‌ترین مسندهای مشاوره‌ای کشور ما می‌نشیند در ترسیم وضعیت مطلوب می‌نویسد که جامعه زنده جامعه‌ای است که دانمارک از ساکنانش ویزا نخواهد. واقعا طنز است، ولی به هر حال آدم‌هایی با این نوع نگاه دارند به مقامات مهم کشور مشاوره رسمی می‌دهند! و در مقابل بزرگانی در حوزه‌های مردم‌شناسی هستند که در گمنامی مشغول کار هستند. هر بار که با دخترکم به دیدن استاد بزرگ مردم‌شناسی ایران، مرتضی فرهادی، می‌روم با همه وجودم دعا می‌کنم شیدایی و عشق و دانش این مرد بزرگ باورمند غریب نماند و فرزند من و جوا‌ن‌ها و اهل علم با نگاه بومی و اصیل، بزرگانی چون ایشان را پی جویی کنند. همیشه در بازگشت از خانه استاد فرهادی دعا می‌کنم که جدل‌کاران و بدل‌کاران و مار کش‌های رسانه‌باز و سفسطه‌گران و بازیگران و شعبده‌فروشان حوزه علم نتوانند روح جوان‌های پاک این سرزمین را تسخیر کنند. دانشبندان رسانه‌ای مثل نقل و نبات حرف می‌زنند و به‌راحتی می‌نویسند: «ما تنبل هستیم و ما دنبال مفت‌خوری هستیم و ما کار جمعی نمی‌توانیم و خلاصه ما اینیم و تاریخ ما هم این بوده است» و کتاب‌هایشان هم به‌راحتی در شمارگان زیاد چاپ و معرفی می‌شود؛ ولی کار درخشانی مثل انسان‌شناسی یاری‌گری استاد فرهادی باید مغفول و مظلوم بماند. استاد فرهادی در مقابل این حرف‌ها خیلی ساده می‌پرسد: چطور می‌شود مردمی را که به‌اندازه فاصله زمین تا ماه قنات کنده‌اند، تنبل نامید و اگر هم تنبلی‌ هست باید پرسید که از کی تنبل شده‌ایم؟ تحقیقات ایشان درباره دانش کشاورزی بومی ما آدمی را از فرط شعف سرمست می‌کند. شناخت مولفان و محققان توانمند و خلاق و دانشمند مقدمه مهم تمدن‌سازی است؛ چراکه سابقه درخشان تمدن ما نزد این بزرگان محفوظ است و اینان می‌توانند اطمینان به نفس ما را به ما بازگردانند. به هر حال ما همه وظیفه داریم قدرشناس بزرگانمان باشیم؛ چراکه بزرگان ما سند بزرگی ما هستند و با تکیه به تجربه آن‌ها و درس‌گرفتن از آن‌ها می‌توان بزرگی و مجد تمدن خودمان را احیا کنیم.

علی محمد مؤدبBottom of Form

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۲۸
مدیریت سایت

سلام بر جوادالائمه، که «جود» قطره ای از پیشانی بلندش، «علم» غنچه ای از گلستانِ وجودش و «حلم» گوهری از گنجینه فضایلش بود.زینتِ بخشندگان، امام سخاوت، جوادالائمه می آید تا زمین مدینه بار دیگر ، مولودی دیگر از نسل هابیل را به شادباش بنشیند، می آید تا چشمان آسمان به روشنی سیمایش روشن شود و لاهوتیان را در شادی میلاد خویش فرو برد. به قامت آسمانی اش، هستی تواضع خواهد کرد و بر قدوم مبارکش، عرش، حریر عاطفه خواهد گسترد! می آید، تا ادامه دهنده وقار پیامبر(ص)، صبر علی(ع)، معصومیت زهرا(س)، سخاوت حسن(ع)، شهامت حسین(ع)، عبادت سجاد(ع)، علم باقر (ع)، حلم صادق (ع)، مظلومیت کاظم(ع) و کرامت رضا(ع) باشد.حضرت امام محمدتقی(ع) در دهم رجب 195 ق در مدینه منوّره متولد شد و بر شاخسار امامت شکوفا گشت. پدر بزرگوارش حضرت امام رضا(ع) و مادرش بانوی گرامی و بافضیلتی به نام «سبیکه» است که امام رضا(ع) او را «خیزران» نامید. وقتی امام جواد(ع) به دنیا آمد، حضرت رضا(ع) فرمود: «حق تعالی به من فرزندی عطا کرده که شبیه است به موسی بن عمران که دریاها را می شکافت، و نظیر عیسی بن مریم است که حق تعالی مادر او را مقدس گردانیده بود.» حضرت امام جواد علیه السلام در سن هفت سالگی به امامت رسید و جوان ترین امام ما بود؛ اما با این حال به لطف خدا، تمام علم یک امام معصوم را داشت و به همه سؤال ها پاسخ می داد. او با همان سن کم، دانشمندترین مردم زمان خودش بود. تمام دانشمندان آن زمان از آن حضرت علم می آموختند.بعضی از دشمنان امام با کمک مأمون ستمگر، در جلسه های پرسش و پاسخ می خواستند محبوبیت آن حضرت را در بین مردم کم کنند؛ امّا چون علم آن امام معصوم، علم خدایی بود، کسی توانایی مقابله با او را نداشت. مدت امامت امام جواد(ع) شانزده سال بود. او در تمام این مدت عالم ترین افراد بود.

در سایه کلام جوادالائمه(ع:(

       دوست را با سه ویژگی به دست می آورند: انصاف در معاشرت، هم‌دردی در خوشی و ناخوشی، و داشتن قلبی پاک و سالم.

      مومن نیاز دارد به توفیقى از جانب خدا, و به پندگـویى از سوى خـودش , و به پذیرش از کسى که او را نصیحت کند.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۵۷
مدیریت سایت

 

سلام خدا بر تو ای دهمین پیشوای معصوم! سلام بر درخشندگی کوکب نورانی‌ات که خورشید را شرمگین تابش کرد و چشمه های آفرینش را لبریز جوشش. در این روز غم بار و مصیبت زده، آتش سوگمان را مهار کن و دست مهربان و غریب نوازت را بر صفحه دل هامان بکش.

یکی از کارهای مهم امام هادی(ع) که امامانِ قبل از ایشان نیز، اهمیت بسیار به آن می‏دادند، حفظ خطّ فکری و فرهنگی تشیُّع و جلوگیری از القائات مخالفان بود. این کار، نیاز به تربیت شاگردان برجسته و تشکیل حوزه‏ی علمیه و تدریس فقه و عقاید اصول اسلامی داشت که در عصر امام علی النقی(ع) نیز ادامه یافت. آن حضرت شاگردان برجسته‏ای همچون حضرت عبدالعظیم حسنی، ابن سِکیّت اهوازی، اسماعیل بن مهران، ابوهاشم جعفری، جعفر بن سهیل و... تربیت کرد و حوزه‏ی علمی فعال و پرتلاشی به وجود آورد. آن امام بزرگوار، در تحکیم و استواری فقه، عقاید و فرهنگ تشیُّع، همت جدی و وسیعی نمود و کتبی نیز در این زمینه نگاشت از قبیل: رساله‏ای در ردّ جَبر و تفویض، رساله‏ای در اثبات عدل و المنزلةُبین المنزِلتَین، رساله‏ای در احکام دین و... . همچنین حضرت امام علی النقی(ع) برای معرفی سیمای تابناک اسلامِ راستین، جلسات متعددی را برای بحث پیرامون مسایل مختلف عقیدتی، فکری و اجتماعی برگزار کرد و در این جلسات به سؤالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ می‏داد. جمع زیادی از بزرگان علم و ادب نزد ایشان گرد می‏آمدند و از دریای بیکران دانش آن حضرت بهره می‏بُردند. امام هادی(ع) همواره، پناهگاه نیازمندان و گرفتاران بود و هیچ‏گاه آنان را ناامید از خانه‏ی خویش نمی‏راند. سرانجام حضرت امام علی النقی الهادی(ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگی و سی و سه سال امامت، در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری بر اثر زهری که با دسیسه‏ی مُعتز(سیزدهمین خلیفه‏ی عباسی) توسط معتمد عباسی به آن حضرت خوراندند، به شهادت رسید و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاک سپردند. دوران امامت امام هادی(ع) در سخت‏ترین شرایط، در زمان خلافت پانزده ساله‏ی دیکتاتوری متوکل و سپس خلفای بعدی سپری گردید.

حدیث :

امام هادی‏ علیه السلام :

الغَضَبُ عَلی مَن لاتَملِکُ عَجزٌ و عَلی مَن تَملِکُ لَومٌ

خشم بر کسی که اختیارش به دست تو نیست ، نشانه ناتوانی و بر آن‏که اختیارش به دست تو است ، مایه سرزنش است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۶:۴۳
مدیریت سایت

سعدیا خوش تر از حدیث تو نیست / تحفه روزگار اهل شناخت

آفرین بر زبان شیرینت / کاین همه شور در جهان انداخت


اول اردیبهشت هر سال در تقویم ایرانی روز بزرگداشت شیخ مصلح بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی (۶۰۶ ۶۹۱ هجری قمری) شاعر، عارف و نویسنده بزرگ ایران نام گرفته است . شهرت او بیشتر به واسطه نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست. مقامش نزد اهل ادب تا بدانجاست که به وی لقب «استاد سخن» داده‌اند. آثار معروفش کتاب «گلستان» در نثر و «بوستان » در بحر متقارب و نیز «غزلیات» است.

بی‌تردید سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار زبان و ادب فارسی است و شعر و نثر او شکوه‌مندانه در فرهنگ امروز می‌درخشد. سعدی به فرهنگ‌های زمان خود اعم از فرهنگ ایرانی و اسلامی تسلط داشته و کلیات او نمادی پرشگون از فرهنگ اسلامی و ایرانی است. قرآن کریم و احادیث نبوی، سرگذشت عارفان و علما و فیلسوفان جهان اسلام و سرزمین‌های عربی و فرهنگ مردم شیراز در آن روزگار، تنها بخشی از مآخذ و منابع سعدی در آفرینش آثار ماندگارش بوده است. شاید یکی از دلایل جاودانگی نام بلندآوازه‌سعدی و آثار بی‌نظیر وی، همین ویژگی جامع‌الاطراف و چند بعدی بودن اوست. او تجربه جامعه‌ی انسانی خود را در کلیاتش به تصویر کشیده و ما را از این معارف برخوردار ساخته؛ معارفی که پس از گذر قرن‌ها برای تمامی نسل‌های بشری تازگی دارد و دغدغه جامعه انسانی آن‌هاست. او با در اختیار داشتن فرهنگ اسلامی و توأمان ساختن آن با روح و بینش ایرانی، فارغ از هر نوع نگاه و اندیشه سطحی، بنای رفیعی را برافراخته که بر فراز آن انسان‌ها از هر رنگ و‌نژاد و با هر نوع باور و آیینی می‌توانند به رستگاری حقیقی دست یابند.

من از آن روز که دربند توام آزادم

پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم

همه غم‌های جهان هیچ اثر می‌نکند

در من از بس که به دیدار عزیزت شادم

خرم آن روز که جان می‌رود اندر طلبت

تا بیایند عزیزان به مبارک بادم

من که در هیچ مقامی نزدم خیمه انس

پیش تو رخت بیفکندم و دل بنهادم

انی از دولت وصلت چه طلب دارم هیچ

یاد تو مصلحت خویش ببرد از یادم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۳۹
مدیریت سایت