مهندس کاوه فرهادی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

شهادت امام هادی (ع)

چهارشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۶:۴۳ ق.ظ

 

سلام خدا بر تو ای دهمین پیشوای معصوم! سلام بر درخشندگی کوکب نورانی‌ات که خورشید را شرمگین تابش کرد و چشمه های آفرینش را لبریز جوشش. در این روز غم بار و مصیبت زده، آتش سوگمان را مهار کن و دست مهربان و غریب نوازت را بر صفحه دل هامان بکش.

یکی از کارهای مهم امام هادی(ع) که امامانِ قبل از ایشان نیز، اهمیت بسیار به آن می‏دادند، حفظ خطّ فکری و فرهنگی تشیُّع و جلوگیری از القائات مخالفان بود. این کار، نیاز به تربیت شاگردان برجسته و تشکیل حوزه‏ی علمیه و تدریس فقه و عقاید اصول اسلامی داشت که در عصر امام علی النقی(ع) نیز ادامه یافت. آن حضرت شاگردان برجسته‏ای همچون حضرت عبدالعظیم حسنی، ابن سِکیّت اهوازی، اسماعیل بن مهران، ابوهاشم جعفری، جعفر بن سهیل و... تربیت کرد و حوزه‏ی علمی فعال و پرتلاشی به وجود آورد. آن امام بزرگوار، در تحکیم و استواری فقه، عقاید و فرهنگ تشیُّع، همت جدی و وسیعی نمود و کتبی نیز در این زمینه نگاشت از قبیل: رساله‏ای در ردّ جَبر و تفویض، رساله‏ای در اثبات عدل و المنزلةُبین المنزِلتَین، رساله‏ای در احکام دین و... . همچنین حضرت امام علی النقی(ع) برای معرفی سیمای تابناک اسلامِ راستین، جلسات متعددی را برای بحث پیرامون مسایل مختلف عقیدتی، فکری و اجتماعی برگزار کرد و در این جلسات به سؤالات و شبهاتِ مطرح شده پاسخ می‏داد. جمع زیادی از بزرگان علم و ادب نزد ایشان گرد می‏آمدند و از دریای بیکران دانش آن حضرت بهره می‏بُردند. امام هادی(ع) همواره، پناهگاه نیازمندان و گرفتاران بود و هیچ‏گاه آنان را ناامید از خانه‏ی خویش نمی‏راند. سرانجام حضرت امام علی النقی الهادی(ع) پس از حدود چهل و دو سال زندگی و سی و سه سال امامت، در سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری بر اثر زهری که با دسیسه‏ی مُعتز(سیزدهمین خلیفه‏ی عباسی) توسط معتمد عباسی به آن حضرت خوراندند، به شهادت رسید و آن امام بزرگوار را در شهر سامرا، به خاک سپردند. دوران امامت امام هادی(ع) در سخت‏ترین شرایط، در زمان خلافت پانزده ساله‏ی دیکتاتوری متوکل و سپس خلفای بعدی سپری گردید.

حدیث :

امام هادی‏ علیه السلام :

الغَضَبُ عَلی مَن لاتَملِکُ عَجزٌ و عَلی مَن تَملِکُ لَومٌ

خشم بر کسی که اختیارش به دست تو نیست ، نشانه ناتوانی و بر آن‏که اختیارش به دست تو است ، مایه سرزنش است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۲
مدیریت سایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی